Evaluarea Națională 2025: Pregătire și reguli pentru examen

Începând de luni, 23 iunie, elevii de clasa a VIII-a vor susține primul examen din cadrul Evaluării Naționale – proba la Limba și literatura română. Două zile mai târziu, pe 25 iunie, va avea loc testul la Matematică, iar pe 27 iunie, elevii care studiază o limbă minoritară vor susține proba corespunzătoare.

Rezultatele preliminare vor fi afișate pe 3 iulie, iar o noutate importantă pentru acest an este posibilitatea de a vizualiza lucrările corectate între 4 și 5 iulie. Această procedură, similară cu cea din cadrul examenului de bacalaureat, permite elevilor să depună contestații dacă observă eventuale greșeli. Notele finale vor fi publicate pe 10 iulie.

Pentru o pregătire eficientă, Ministerul Educației a pus la dispoziție modele de subiecte pe platforma subiecte.edu.ro. Acestea respectă structura oficială a examenului, oferind elevilor o imagine clară despre cerințe și sistemul de punctare.

Structura subiectelor la Limba română
Proba constă în două părți principale, concepute pentru a evalua atât cunoștințele gramaticale, cât și abilitățile de exprimare și analiză literară.

Reguli stricte în sala de examen
Participanții nu au voie să introducă în sală telefoane, căști, ceasuri inteligente, manuale sau orice alte materiale care ar putea fi considerate ajutoare. Orice încercare de comunicare între candidați sau acces la surse externe va duce la eliminarea din examen și suspendarea dreptului de participare în următoarele două sesiuni.

Corectarea lucrărilor – mai multă transparență
Lucrările vor fi scanate și evaluate digital, fiecare fiind corectată de doi profesori din instituții diferite. În cazul unor discrepanțe, sistemul semnalează automat diferențele, asigurând o corectare corectă. Vizualizarea lucrărilor se va face în prezența unui profesor, iar minorii trebuie să fie însoțiți de un părinte. Nu se acceptă fotografierea sau comentariile asupra notelor, dar elevii pot depune contestații dacă identifică erori.

Această inovație vine ca răspuns la solicitările repetate ale elevilor și părinților, având ca scop creșterea încrederii în corectitudinea procesului de evaluare.