Două mărci chinezești de vehicule electrice, Neta și Zeekr, sunt suspectate că au manipulat datele privind vânzările, conform unor documente și interviuri realizate cu dealeri și clienți. Tehnica folosită presupune încheierea de polițe de asigurare pentru mașini noi înainte de a fi vândute, astfel încât să poată fi înregistrate ca livrate, atingând astfel obiectivele comerciale.
Neta, deținută de Zhejiang Hozon New Energy – o companie care se confruntă cu probleme financiare –, ar fi raportat în mod artificial vânzări pentru peste 64.000 de vehicule între ianuarie 2023 și martie 2024. Aceasta reprezintă mai mult de jumătate din totalul de 117.000 de unități declarate oficial în această perioadă.
Zeekr, o marcă premium a grupului Geely, a folosit o metodă similară în orașul Xiamen, în colaborare cu un distribuitor local. În decembrie 2024, compania a raportat 2.737 de vânzări în acest oraș, deși doar 271 de mașini au fost înmatriculate efectiv.
Această practică, denumită „mașini second-hand cu kilometraj zero”, este frecventă pe piața auto din China, unde concurența este extrem de acerbă, iar producătorii se confruntă cu probleme de supraproducție și cu un război al prețurilor.
Autoritățile chineze au început să ia măsuri împotriva acestor metode. Publicațiile de stat, inclusiv China Securities Journal, au criticat deschis practicile Zeekr, evidențiind cazuri în care clienții au descoperit că mașinile pe care le-au achiziționat erau deja asigurate. Mulți dintre aceștia nu au fost anunțați și nici compensați pentru perioada în care asigurarea a fost activă fără să știe.
Asociația Producătorilor Auto din China a anunțat că Ministerul Industriei intenționează să interzică revânzarea mașinilor noi în primele șase luni de la înmatriculare, pentru a preveni astfel de manipulări. De asemenea, Asociația Dealerilor a subliniat că unele companii îi forțează pe distribuitori să falsifice cifrele de vânzări.
Geely, compania-mamă a Zeekr, a respins acuzațiile, dar nu a comentat informațiile obținute de la surse independente. Neta și distribuitorul Xiamen C&D nu au oferit răspunsuri oficiale.
Un distribuitor Neta, care a vorbit sub condiția anonimatului, a declarat că compania le-a comunicat clar că mașinile asigurate în avans trebuie considerate vândute, chiar dacă nu au fost livrate clienților. „Ni s-a spus doar: ‘Faceți așa, toată lumea o face’”, a afirmat acesta.
În contextul acestor dezvăluiri, încrederea în raportările oficiale ale producătorilor auto este subminată. Investitorii și analiștii se bazează pe două tipuri de date pentru a evalua performanța vânzărilor: livrările către dealeri și înregistrările de asigurări. Diferențele semnificative dintre acestea sugerează probleme grave de transparență.
Autoritățile chineze ar putea interveni cu reglementări mai stricte pentru a preveni astfel de practici, ceea ce ar putea afecta industria auto din țară – cea mai mare piață din lume.